mau email kamek : moazmar@yahoo.com
Tel :09-6693769 Fax: 09-6695712


7 tahun SBPI Batu Rakit gemilang 7 Tahun SBPI Batu Rakit Gemilang


Saturday, March 20, 2010

KEHILANGAN  DIRI

Hari ini aku berdiri di jendela sebuah sekolah
Memerhatikan runtuhnya bangsa ku
Menangisi hilangnya pekerti budi
Tiada lagi rasa malu memahkotai diri
Atau hormat menghiasi budi
Tiada lagi akhlaq menyeri diri
Atau iman memagari hati

Hidup hanya nafsu nafsi
Untuk penerusan umur sehari lagi
Semalam telah berlalu
Bersama seribu duka dan pilu
Hari ini adalah hari menanti
Hari esok yang tidak pasti

Tiada lagi kehidupan untuk dinikmati
Bagi hati yang telah lama mati
Tiada lagi senyuman pengubat hati
Setelah harapan berlalu pergi

'Kehilangan diri', itulah cetusan hati saya apabila berhadapan dengan sebahagian remaja hari ini. Ketika saya pergi kesebuah sekolah untuk beberapa urusan baru-baru ini, pandangan saya terhenti pada sekelompok remaja. Ketika loceng telah berbunyi mereka masih bersama 'kumpulan' mereka dengan gaya keterampilan yang hampir sama. Mereka masih sibuk dengan cerita-cerita yang seolah-olah tidak ada hujungnya. Ketika pelajar lain sudah mula belajar, mereka masih lagi melayan perbualan yang mencetuskan hilai ketawa. Bahkan ketika seorang guru melalui kawasan mereka tidak ada sedikitpun rasa hormat yang mereka 'cuba' tunjukkan bahkan ada yang menjadikan guru itu sebagai bahan ketawa.

Saya tidak ingin menyalahkan pelajar-pelajar tadi yang kehilangan identiti diri, guru yang hilang kewibawaan atau ibubapa yang sibuk mencari rezeki untuk penerusan hidup 'berkeluarga'. Mungkin persoalan yang ingin saya timbulkan ialah "dimana kita sekarang?" dan "kemanakah arah tuju masyarakat kita?".

Kita tidak terlalu ketinggalan dari sudut teknologi ataupun ekonomi tetapi kita semakin mundur dari sudut 'nilai'.
Nilai Iman tidak lagi menjadi agenda utama di dalam pendidikan anak-anak dirumah atau disekolah apatahlagi dalam suasana tempat kerja. Persoalan Iman tidak lagi menjadi isu utama yang dibincangkan dikedai kopi, tempat kerja atau media masa. Tentunya ada kuliah-kuliah ilmu tentang iman tetapi terlalu asing dalam dunia kini. Hanya kelompok-kelompok tertentu yang tergerak hati untuk menghadirinya itupun kehadirannya kadang-kadang semakin berkurangan.



















Kehilangan Diri
Nilai Benda telah benar-benar menawan hati manusia; sejak kecil anak-anak diingatkan "belajar rajin-rajin nanti boleh kerja yang hebat-hebat, gaji besar dan sebagainya, dikedai kopi dan pejabat sibuk membincangkan kereta model baru, rumah yang akan dibina bersama skim pinjaman bank yang paling kurang 'bunga'nya.

Lalu hari ini kita melihat remaja-remaja kita melangkah maju mencari kebendaan serta meninggalkan iman dan segala yang berkaitan dengannya; tiada lagi rasa hormat, kepekaan, rasa takutkan dosa dan segala nilai yang akan mempertahankan 'kemanusiaan'.

0 comments:

Post a Comment